پارس سازه انرژی البرز

مشخصات شیر خودکار فولادی

شیر خودکار فولادی که به آن شیر بدون بازگشت هم می‌گویند، در واقع نوعی شیر یکطرفه است که اجازه‌ي عبور شاره (مایع یا گاز) را فقط در یک سمت و جهت می دهد و بنابراین آن‌ ها دیگر نمی توانند در لوله به سمت عقب حرکت کنند.

شیر خودکار فولادی چیست؟

شاید شما هم تاکنون از خود پرسیده باشید که شیر خودکار فولادی چیست و چه کاربردی دارد. در این متن سعی شده تا به صورت مختصر نگاهی به مواردی از قبیل نحوه کارکرد شیر خودکار فولادی، اهمیت استفاده از آن، انواع آن‌ها و کاربرد شیر خودکار فولادی داشته باشیم. شیر خودکار فولادی که به آن شیر بدون بازگشت هم می‌گویند، در واقع نوعی شیر یکطرفه است که اجازه‌ي عبور شاره (مایع یا گاز) را فقط در یک سمت و جهت می دهد و بنابراین آن‌ ها دیگر نمی توانند در لوله به سمت عقب حرکت کنند. فقط کافیست این شیرها را در مسیر لوله نصب کنید تا فقط اجازه ی حرکتِ رو به جلوی مایع را بدهند. این شیرها در هر موتورخانه‌ای، از خانه ها گرفته تا ادارات و ساختمان های بزرگ به کار گرفته می شوند. شیر خودکار فولادی دو منفذ دارد، یکی برای ورود مایعات و دیگری برای خروج آن‌ها. اگرچه شیر خودکار فولادی در سایز و انواع مختلفی در بازار موجود است و بر همین اساس قیمت های مختلفی هم دارند، ولی عموماً آن‌ ها کوچک، ساده و ارزان قیمت هستند. نام «خودکار» به این دلیل روی آن‌ ها گذاشته شده که این شیرها بدون احتیاج به هیچ دستگیره و یا کنترل خارجی کار می کنند. جنس بدنه شیر خودکار بسته به کاربرد شما می تواند متفاوت باشد. در بعضی کاربردهای ساده، این شیرها بدنه‌ی پلاستیکی هم ممکن است داشته باشند. ولی اگر کیفیت و قدرت بالاتری نیاز باشد، باید از شیر خودکار فولادی استفاده شود.



شیر خودکار فولادی چطور کار می کند؟

همانطور که پیش تر گفته شده بود، کارکرد نهایی شیر خودکار فولادی به جریان انداختن مایعات فقط در یک جهت در لوله است. این شیرها یک زبانک دارند که به یک لولا وصل است و زبانک دیگری هم دارند که زیر کمربند شیر وصل است. هنگامی که جریان شاره در لوله وجود داشته باشد، این زبانک به سمت بالا رفته و مجرای کافی برای عبور آب از شیر ایجاد می شود. اما وقتی جریانی وجود نداشته باشد، یا اینکه جریان به اندازه‌ی کافی قدرت نداشته باشد، این زبانک برمیگردد و در جای خود قرار گرفته و مسیر شیر را می بندد. بنابراین مایعات داخل خط لوله دیگر نمی توانند از این شیر عقب تر برگردند. البته جزئیات کارکرد انواع مختلف شیر خودکار ممکن است تا حدی متفاوت باشد. اینکه این زبانک ها چقدر باز شوند بسته به شدتِ جریانِ مایعات در خط لوله و حجم مایعی دارد که قصد عبور از شیر خودکار فولادی را دارند. بنابراین، هرچه مایعات بیشتری در خط لوله باشند، شیر خودکار فولادی هم بیشتر باز می شود. ولی به صورت کلی، در حالتی که شیر خودکار فولادی کاملاً باز باشد، زبانک آن در حدود 85 درجه خواهد بود.

چرا به شیر خودکار فولادی احتیاج داریم؟

شیر خودکار فولادی یکی از پرکاربردترین شیرها در سیستم های مختلف آبرسانی است. این شیرها کارآیی و امنیت یک سیستم آب و لوله کشی یک مجموعه‌ی ساختمانی را می تواند تضمین کند. برای مثال، شیر یکطرفه حتی زمانی که برق رفته باشد هم می تواند کار کند و مانع از بازگشت آبِ داخل لوله ها به داخل موتور و تاسیسات شود. برخی از تاسیسات موتورخانه ای ممکن است در صورت نبودن شیر خودکار فولادی و بازگشت آب به داخلشان خراب شوند.

استفاده از شیر خودکار فولادی مزایای دیگری مثل کاهش لرزش لوله ها، حفاظت از پمپ آب، کاهش ضربه‌ی قوچ (یا چکش آبی) را هم به همراه دارد.



انواع شیر خودکار فولادی

در انواع شیر خودکار توپی دار ، بخشی که مسئول کنترل جریان شاره و بستن آن است، یک توپ فلزی گرد است. ولی شیر خودکار دیافراگمی یک لایه‌ی دیافگرامی لاستیکی دارد که در حالت عادی بسته است، ولی وقتی جریان شاره به آن فشار بیاورند باز می شود. مدل بعدی شیر خودکار دیسکی است که در آن یک قطعه‌ی دیسکی تاب می‌خورد و نقش هدایت جریان را به عهده دارد. شیر خودکار فولادی از نوع دیسکی معمولاً گزینه مناسب و قوی تری است که با اهداف مختلف می توانید از آن استفاده کنید. از این نوع شیر خودکار فولادی معمولاً در صنایع غذایی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع اسیدی و شیمیایی و صنایع دارویی و بهداشتی استفاده می‌شود.

منابع:

منبع1 منبع2 منبع3 منبع4