پارس سازه انرژی البرز
شما اینجا هستید

لوله بدون درز

لوله بدون درز

لوله بدون درز لوله ای است که هیچ گونه درز و یا نقطه جوشی ندارد. در این نوع لوله، تمامِ محیط لوله بدون هیچ گونه درز و یا جوش به یکدیگر متصل هستند و به عبارتی تمام لوله یک‌ تکه است. لوله های بدون درز عموماً در یک سمت و یا در هر دو سمت رزوه دارند و از این طریق می توان آن‌ها را به لوله های دیگر متصل کرد. داشتن درز و یا جوش یکی از نقاط ضعف لوله ها است که مقاومت آن ها را در برابر مسائل مختلف کاهش می دهد.

لوله بدون درز چیست؟

از آنجا که کاربردهای صنعتی تکامل یافته و پیچیده تر شده اند ، محصولات و سیستم های لوله کشی مجبور شدند سرعت خود را برای تغییر بیشتر کنند و توانستند لوله بدون درز را تولید کنند.در حالی که بسیاری از روش های تولید لوله وجود دارد ، برجسته ترین بحث در صنعت مقایسه مقاومت الکتریکی جوش در مقابل لوله بدون درز است.

لوله بدون درز ، همانطور که از نام آن پیداست ، لوله ای بدون درز یا اتصالات جوش است. لوله های فولادی بدون درز از فولادی دور جامد "بیل" ساخته شده است که گرم می شود و تحت فشار قرار می گیرد تا زمانی که فولاد به یک لوله توخالی شکل بگیرد. سپس لوله توخالی از طریق ترکیبی از قالب و قالب بصورت اکسترود شده خارج می شود تا قطر خارجی را کاهش داده و قطر داخلی را گسترش دهد.

با این حال ، پیشرفت در فرآیند تولید برای لوله ، استحکام و کارایی درز جوش را افزایش داده است و منجر به تولید لوله بدون درز شده است. لوله بدون درز از احتمال وجود درز ضعیف جلوگیری می کنند. به طور کلی ، لوله های فولادی جوش داده شده می توانند 20٪ فشار کار کمتر از لوله بدون درز را تحمل کنند. لوله های بدون درز به دلیل نداشتن درز جوش ، فشار کاری بیشتری نسبت به لوله های جوش داده شده با همان مواد و اندازه دارند.

برخی از انواع لوله بدون درز سخت ساخته می شوند ، بنابراین عملیات حرارتی پس از ساخت برای لوله های بدون درز مورد نیاز نیست. برخی دیگر از لوله ها نیاز به عملیات حرارتی دارند.

برخی از خصوصیات لوله بدون درز

*لوله بدون درز مقاومت بالایی در برابر خوردگی را نشان می دهند زیرا پتانسیل کمی در ناخالصی ها ، نقص ها و اختلاف در چسبندگی دارد که ممکن است با محل جوش داده شده در لوله های جوش خورده همراه باشد.

*لوله بدون درز برای صحت جوش نیاز به آزمایش ندارند. درحالیکه در مقابل لوله بدون درز این یک مورد ضروری برای لوله های جوش خورده است.

*لوله های بدون درز به صورت سخت می شوند ، بنابراین عملیات حرارتی پس از ساخت مورد نیاز نیست. بیشتر لوله های جوش داده شده در مقابل لوله بدون درز پس از ساخت نیاز به عملیات حرارتی دارند.

* هزینه لوله های جوش داده شده نسبت به لوله بدون درز ارزان تر است و به راحتی در طول مداوم طولانی در دسترس است.

*لوله بدون درز می توانند برای لوله های جوش داده شده جایگزین مناسبی باشند.

*ضخامت دیواره لوله های جوش داده شده به طور کلی نسبت به لوله بدون درز سازگارتر است. بدست آوردن یک نوار مسطح یکنواخت ضخیم و تولید یک لوله جوش داده شده راحت تر از کشیدن یک لوله بدون درز یکنواخت ضخیم از طریق اکستروژن آسان تر است. همچنین کیفیت سطح لوله های جوش داده شده بسیار بهتر از لوله های بدون درز است.

* در مقایسه با لوله های جوش داده شده ، زمان سرب طولانی تر برای لوله بدون درز لازم است.

لوله بدون درز رایج ترین نوع لوله استاندارد است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله با کیفیت بخشی از کالاهای لوله ای هستند که با مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می شوند. دو نوع متداول از لوله ها لوله جوش داده شده و لوله بدون درز هستند. هر دو در فولاد کربن و فولاد ضد زنگ موجود هستند.

زمان اماده سازی لوله بدون درز به شکل می باشد:

تفاوت اصلی لوله های بدون درز در مقابل لوله های دیگر این است که در بازه 2 تا 20 اینچ با هم رقابت می کنند.زمان تحویل لوله بدون درز ممکن است طولانی تر باشد ، زیرا کمتر تولید کننده لوله بدون درز نسبت به لوله های جوش داده شده وجود دارد و این به این معناست که موانع ورودی کمتر برای لوله های جوش داده شده در مقابل لوله های بدون درز وجود دارد. لوله بدون درز ممکن است ضخامت دیواره ناسازگار در طول آنها داشته باشد.


لوله بدون درز


لوله بدون درز نسبت به سایر لوله ها یک فرق اساسی دارد. این تفاوت اساسی این است که در ساختار لوله بدون درز، از مواد اولیه ساخت شمش فولادی استفاده می شود. در ساختار سایر لوله ها از فولاد های دیگر یا مواد دیگر استفاده می شود. پروسه ساخت لوله بدون درز با روشی به اسم اکسترود شمش انجام می شود. شیوه ذکر شده به این شکل انجام می شود که یک شمش طلا در طی فرآیند هایی کشیده می شود (کشش) و سپس نورد می شود. به این صورت کشیده می شود و طول آن افزایش می یابد. بعد از آن یک سمبه تیز به درون شمش وارد می شود. این سمبه حرارت دیده است و این گونه لوله بدون درز ساخته می شود.

نداشتن درز بروی این لوله ها دو امکان ویژه به آنها می دهد. اولین مورد تحمل فشار بالا است. این مورد در انتقال های مهم و نیز پر فشار بسیار مهم و کارآمد است. مورد دوم سرعت بخشیدن به عبور جریان های مهم است. این مورد نیز در جریان هایی که زمان انتقال مهم است، کمک کننده می باشد.

روش ساخت لوله بدون درز یک نکته جالب دارد. این نکته این است که در لوله بدون درز سایز بندی از بزرگ به کوچک انجام می شود. یعنی ابتدا ساخته می شود و سپس به اندازه ای که نیاز داریم توسط عملیات سر کردن آن را کوچک می کنیم.

چند ویژگی مهم لوله های بدون درز

لوله بدون درز لوله ای است که علاوه بر دو ویژگی بسیار مهم (سرعت در جریان و نیز مقاومت در برابر فشار)، ویژگی های مهم دیگری نیز دارد که باعث شده است یک لوله کارامد باشد.

مقاومت در برابر خوردگی یکی از بهترین ویژگی های لوله بدون درز است. خوردگی یک دشمن خطرناک است برای لوله ها از هر جنسی که باشند. از این رو لوله هایی که در دراز مدت کارایی و کیفیت خود را در برابر خوردگی حفظ می کنند بسیار مورد توجه قرار می گیرند. پس در نتیجه لوله بدون درز در این زمینه پیشرو خواهند بود.

ویژگی دیگر لوله بدون درز راحتی و سهولت، در نصب و استفاده از آن است. در پروسه های بزرگ مقیاس، لوله کشی می تواند بیشترین زمان را به خود اختصاص دهد. از این رو استفاده از لوله بدون درز در کاهش زمان بسیار موثر است. چرا که در لوله کشی ها به خصوص لوله کشی های بزرگ مقیاس زمان عامل بسیار مهمی است و ما از وسایل و تاسیساتی استفاده می کنیم که سرعت پروسه را بالا ببرد.

دلیل بسیاری از ویژگی های مثبت این لوله ها عدم وجود هیچگونه جوشی در این نوع از لوله ها می باشد. وجود جوش در لوله ها نقط ضعف اساسی به حساب می آید. این موضوع را در نظر بگیرید که لوله بدون درز در ساختار خودش فقط از خودش کمک گرفته است و در ساختار آن وسایل اضافه ای به کار برده نشده است. در حالی که در ساختار لوله های دیگر صفحات مجزا به یکدیگر جوش داده شده اند و بسیاری از ویژگی های مثبت یک لوله از بین برده می شود. همچنین زمان طی شدن برای تولید لوله بدون درز در مقایسه با دیگر لوله ها نیز کمتر است.

حفظ شکل اولیه لوله از دیگر خصوصیات مثبت این لوله ها می باشد. زمانی که لوله های دیگر طی شرایط مختلف آب و هوایی، تحت تاثیر فشار و موارد دیگر قرار می‌گیرند شکل و حالت اولیه خود را از دست می دهند. اما لوله بدون درز در برابر تغییرات طول و کیفیت بسیار مقاوم می باشد.

لوله بدون درز در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت جهانی رسید. دلیل این محبوبیت چیست؟ قطعا دلیل آن نداشتن نقاط ضعف اساسی بود. ویژگی های منفی برای هر وسیله ای به معنای عدم استفاده از آن است. این در حالی است، که ما با کالایی بی نقص مواجه هستیم که هیچ اتصال، درز و جوشه اضافه ای ندارد.


لوله بدون درز


تفاوت بین لوله بدون درز با دیگر لوله ها چیست؟

لوله های دیگر در سطح مقطع خود دارای یک اتصال جوش داده شده است ، در حالی که لوله بدون درز هیچ اتصالی در سطح مقطع خود ندارد.

در لوله های بدون درز هیچ جوشکاری یا اتصالی وجود ندارد و از تابلوهای جامد گرد تولید می شود. لوله بدون درز تا مشخصات ابعادی و ضخامت دیواره در اندازه هایی به پایان رسیده است. لوله بدون درز قابل استفاده در برنامه های فشار قوی مانند صنایع هیدروکربن و پالایشگاه ها ، اکتشاف و حفاری نفت و گاز می باشد.

لوله ها معمولاً با دو روش مجزا تولید می شوند در هر دو روش ، ابتدا ماده اولیه در شمش ها ریخته می شود. سپس با کشش فولاد به داخل لوله بدون درز یا مجبور کردن لبه ها به داخل لوله و آب بندی آنها با جوش ، به داخل لوله ساخته می شود که لوله بدون درز نامیده می شود.

محصولات مرتبط

مقالات مرتبط

تیوپ استنلس استیل, لوله بدون درز, لوله استنلس استیل, شیر گیت ولو, شیر گلوب ولو, شیر پروانه ای فولادی, شیر خودکارفولادی, شیر بال ولو, شیر کنترل ولو, شیر نیدل ولو, شیر اطمینان فولادی, فلنج گلودار فولادی, فلنج اسلیپون فولادی, اتصالات لب جوش فولادی, اتصالات دنده فولادی, اتصالات ساکت فولادی,