پارس سازه انرژی البرز
شما اینجا هستید

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل در واقع به لوله هایی تو خالی گفته می شود که با اهداف مختلفی ساخته می شوند. این لوله ها با دو روش مختلف ساخته میشوند که بر همین اساس به صورت کلی یا «بدون درز» و یا «جوش داده شده» هستند. مشخصه بارز لوله های استنلس استیل ضدزنگ بودن و مقاومت آن ها در برابر خوردگی است که باعث می شود در صنایع مختلف و با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

امروزه محصولات لوله گذاری ضد زنگ جوش داده شده نقش مهمی در هر بخش صنعت ایفا می کنند. لوله ها و لوله استنلس استیل از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و ویژگی های صاف تمام شده برخوردار هستند. مقاومت در برابر خوردگی فولاد جوش داده شده همان فلز پایه و استحکام بالاتر از فلز پایه است. به همین دلایل از آنها در صنایع خواستار استفاده می شود.

برنامه های لوله استنلس استیل

ماشین آلات نساجی

مواد شیمیایی

کود

لبنیات و فرآوری مواد غذایی

نیروگاه ها

آفت کش ها

ساخت و ساز

معماری مدرن

داروسازی

قند

فرآوری نفت و گاز

امکانات تصفیه آب

آب شیرین کن

الیاف مصنوعی

خمیر کاغذ و کاغذ

ساختمان کشتی

پالایشگاه و پتروشیمی

صنایع انرژی

همانطور که مشاهده می کنید ، کاربردهای لوله استنلس استیل بسیار زیاد هستند و لوله استنلس استیل به یک گزینه طبیعی برای فلز و مقاومت در برابر خوردگی تبدیل شده اند.

لوله ها و لوله استنلس استیل جوش داده شده در کجا استفاده می شود؟

لوله های جوش داده شده و لوله استنلس استیل برای کاربردهای با روغن و گاز ، پتروشیمی ، شیمیایی ، خمیر کاغذ و کاغذ و غیره ایده آل هستند.

لوله استنلس استیل در تجهیزات مانند:

ابزار دقیق

اتومبیل

مبدل حرارتی

کندانسورهای سطح

هضم کنندگان

لوله کشی سیال

بخاری های LP / HP

اواپراتورها

در صورت نیاز به نگهداری و مقاومت در برابر خوردگی کم ، لوله استنلس استیل یک انتخاب طبیعی است. لوله استنلس استیل در طیف وسیعی از برنامه ها و تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند.

چرا لوله استنلس استیل بهتر است؟

فولاد ضد زنگ از زمان توسعه بیش از صد سال پیش ، به یکی از محبوب ترین و همه کاره ترین مواد جهان تبدیل شده است و اکنون در صنایع متنوعی ضروری است. این شامل تعدادی از کاربردهای خاص برای لوله استنلس استیل است که از بسیاری از خصوصیات مثبت فلز بهره مند می شوند.

در حالی که قرنها فولاد بود ، در برابر خوردگی آسیب پذیر بود و اشکالات دیگری هم داشت که باعث می شد دانشمندان به دنبال آلیاژهای جایگزین باشند که در شرایط سخت بتوانند بهتر کار کنند. در اوایل سال 1800 به رسمیت شناخته شده بود که ترکیبی از آهن و کروم مقاومت به زنگ زدگی بالایی را ارائه می داد ، اما یک قرن دیگر طول کشید تا بالاخره در فرمول مناسب صفر شوند.

سرانجام ، در سال 1912 ، هری برلی از آزمایشگاه تحقیقاتی براون-فرت آلیاژ فولاد ضد زنگ مارتنزیتی کشف کرد. آنها برچسب مواد جدید Staybrite را دادند و از ابتدای ورود به سایبان ورودی هتل ساوی در لندن مورد استفاده قرار گرفت، فولاد ضد زنگ به سرعت انقلابی در تعدادی از صنایع به وجود آورد.

آلیاژهای از جنس استنلس استیل و لوله استنلس استیل ساخته شده از چیست؟

طبق تعریف ، لوله استنلس استیل آلیاژ آهن است که حداقل 10.5٪ کروم را در خود جای داده است. در انواع آلیاژهای موجود در بازار تنوع فوق العاده ای وجود دارد و هر یک از آنها در ترکیب شیمیایی دقیق خود با یکدیگر تفاوت دارند. عناصر آلیاژی مانند نیکل ، مولیبدن ، تیتانیوم ، کربن ، نیتروژن و مس می توانند استحکام ، شکل پذیری و سایر خصوصیات لوله استنلس استیل را تقویت کنند.

برای واجد شرایط بودن به عنوان فولاد ضد زنگ ، باید دستورالعمل هایی را برای مقاومت در برابر خوردگی در یک محیط خاص رعایت کند. این مقاومت ناشی از لایه بیرونی اکسید کروم فلز است. سطح میکروسکوپی به عنوان یک لایه غیرفعال شناخته می شود زیرا به طور طبیعی با اکسیژن موجود در هوای اطراف واکنش می دهد و از خوردگی بیشتر جلوگیری می کند. علاوه بر این ، لایه در صورت آسیب دیدن مانند خراش یا نیک قادر به ترمیم خود است.

ویژگی های مفید لوله استنلس استیل چیست؟

لوله استنلس استیل مزایای دیگری را ارائه می دهد. در مقایسه با فولاد معمولی ، لوله استنلس استیل مقاومت بیشتری نسبت به کرایوژن ، سرعت سخت تر کار ، افزایش استحکام و سختی ، انعطاف پذیری بیشتر ، ظاهری جذاب تر و کاهش هزینه های نگهداری را ارائه می دهند. با تمام آنچه برای این امر پیش می آید ، جای تعجب نیست که لوله استنلس استیل در چنین طیف گسترده ای از صنایع از جمله لوله کشی بسیار محبوب است.

از آنجا که هر آلیاژ متفاوت رفتار می کند، مهم است که بتوانیم بین آنها تفاوت قائل شویم لوله استنلس استیل به پنج خانواده مختلف تقسیم می شوند که هر کدام از این خصوصیات خاص خود را دارند.

فواید فلز مقاوم در برابر خوردگی در هنگام لوله باید کاملاً واضح باشد. به همین دلیل لوله استنلس استیل یک انتخاب رایج برای برنامه های لوله کشی است. از آنجا که لوله ها در اشکال و اندازه های متنوعی قرار گرفته اند ، تشخیص تفاوت بین آنها دشوار است. به همین دلیل ، ما عموماً لوله ها را بر اساس عملکرد آنها طبقه بندی می کنیم.

آلیاژهای مناسب برای لوله استنلس استیل معمولاً از خانواده های فریتی و آستنیتی حاصل می شوند. برنامه های کاربردی شامل لوله بدون درز ، لوله جوش داده شده ، لوله جوش داده شده فیوژن برقی و لوله جوش داده شده با قطر بزرگ است. لوله استنلس استیل می تواند برای کاربردهای خورنده یا دمای بالا و همچنین محیط های پر فشار مفید باشد.

لوله استنلس استیل علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی ، تمیز کردن لوله استنلس استیل آسان و لکه دار نمی شود.

برخی از کاربردهای لوله استنلس استیل در صنایع با کارایی بالا مانند هوافضا و مهندسی کاربرد دارند. آلیاژهایی که دارای کروم و نیکل هستند ، درجه حرارت بالایی از مقاومت در برابر گرما را نشان می دهند ، یک نکته مهم برای هواپیماها. لوله های هواپیما از جنس استنلس استیل نیز باید قوی باشند و قادر به سخت کاری و جوشکاری باشند.

این لوله معمولاً در کاربردهای ساختمانی یافت می شود. به دلیل خاصیت انعطاف پذیری لوله استنلس استیل، بدون نیاز به عملیات حرارتی، به راحتی این لوله در دیوارها قابل نصب است. ما دریافته ایم که متوسط طول عمر لوله های فولادی در لوله کشی نزدیک به پنجاه سال است.


لوله استنلس استیل


لوله استنلس استیل چگونه ساخته شده و در کجا قابل استفاده است؟

لوله استنلس استیل یا همان "لوله ضد زنگ" در درجه اول برای سیستم هایی مناسب است که منتقل کردن مواد مایع و گازی در آنها نیازمند "لوله کشی" باشد. برای تولید آن معمولا از یک آلیاژ فولادی حاوی "نیکل" و همچنین "کروم" استفاده می کنند که به لوله استنلس استیل این خاصیت را می دهد تا در اثر واکنش های شیمیایی، با مشکلاتی همچون فرسایش( خوردگی) رو به رو نشوند. لوله استنلس استیل در برابر اکسیداسیون مقاوم بوده و آن را برای استفاده در دماهای بالا و کاربردهای شیمیایی طراحی کرده اند. از آنجا که لوله استنلس استیل به راحتی تمیز و ضد عفونی می شود، از آنها برای برنامه های کاربردی شامل مواد غذایی، نوشیدنی، عملیات نساجی،تصفیه آب خانه ، فرآوری نفت و گاز، قطعات خودرو،کود و سموم دفع آفات، ساخت و ساز و کاربردهای دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع لوله معمولاً با استفاده از "فرآیند جوشکاری" یا "اکستروژن" تولید می شود. "فرآیند جوشکاری"شامل تشکیل فولاد به شکل لوله و سپس جوش دادن درزها به یکدیگر برای نگه داشتن شکل آن است. "اکستروژن" محصولی بدون درز ایجاد می کند و شامل گرم کردن میله فولادی و سپس سوراخ کردن آن از وسط برای ایجاد لوله می باشد.

بررسی تفاوتهای بین لوله استنلس استیل "304" و "316"

لوله استنلس استیل سری سیصد، یک آلیاژ از "نیکل" و "کروم" بوده که در طیف وسیعی از محصولات در انواع گوناگونی از لوله های فولادی تولید می شوند. هر دو لوله استنلس استیل "304" و "316" به اندازه کافی این قدرت را دارند تا اگر در معرض دمای بیش از حد قرار گرفتند، از خود مقاومت خوبی نشان دهند. لوله استنلس استیل در برابر خوردگی مقاوم بوده و نگهداری آن در مقایسه با انواع دیگری از لوله های استیل آسانتر می باشد. انتخاب این دو نوع لوله استنلس استیل به مواد و نحوه استفاده از لوله و محیطی که لوله در آن نصب خواهد شد، بستگی دارد. شاید لوله استنلس استیل ضد زنگ نوع 304 متداول ترین نوعی باشد که برای موقعیت های متفاوتی خریداری می شود، زیرا از نظر خوردگی، مقاومت و مسایل مربوط به ضد عفونی کردن آنها راحت تر می باشد. این نوع فولاد غالبا برای مواردی هم چون مواد غذایی و آشامیدنی یا مصارف ساختمانی، به کار می روند.

لوله استنلس استیل نوع 316 نیز در مقابل خوردگی و فرسایش مقاوم بوده و تمیز کاری آن به راحتی انجام پذیر است. از این رو، لوله استنلس استیل "316" به دلیل مقاومت در برابر خورندگی کلرید، برای کاربردهای صنعتی و یا کاربردهای خارج از منزل یا دریایی ارجحیت دارد.


لوله استنلس استیل


محصولات مرتبط

مقالات مرتبط

تیوپ استنلس استیل, لوله بدون درز, لوله استنلس استیل, شیر گیت ولو, شیر گلوب ولو, شیر پروانه ای فولادی, شیر خودکارفولادی, شیر بال ولو, شیر کنترل ولو, شیر نیدل ولو, شیر اطمینان فولادی, فلنج گلودار فولادی, فلنج اسلیپون فولادی, اتصالات لب جوش فولادی, اتصالات دنده فولادی, اتصالات ساکت فولادی,