پارس سازه انرژی البرز
شما اینجا هستید

شیر گیت ولو

شیر گیت ولو

شیر گیت ولو به طور عمده برای حالت کاملا باز یا کاملا بسته طراحی شده است وقتی که این شیر به طور کاملا باز می باشد جریان گاز یا سیال در آن با مقاومت سطحی کمی روبرو می باشد. شیر گیت ولو ها نباید در حالت رفت و برگشت استفاده شوند چون امکان کنترل دبی را ندارد و در حالت فول دبی ممکن است باعث تخریب دیسک و سیت گیت ولو گردد. لرزش نیز ممکن است باعث نیمه باز شدن شیر گیت ولو گردد.

شیر گیت ولو چیست؟

شیر گیت ولو رایج ترین نوع شیر در قسمت شیرآلات است که در هر کارخانه استفاده می شود. شیر گیت ولو یک دریچه حرکت است که برای شروع یا متوقف کردن جریان سیال استفاده می شود. شیر گیت ولو را می توان به عنوان نوعی شیر تعریف کرد که از دیسک گیت استفاده می کند. دیسک عمودی شیر گیت ولو جهت شروع جریان یا متوقف کردن جریان سیال در لوله کشی به صورت عمودی حرکت می کند.

در حالت سرویس یعنی زمانی که شیر گیت ولو نصب شده است و قابل استفاده می باشد ، این دریچه ها در حالت کاملاً باز یا کاملاً بسته قرار دارند. هنگامی که دریچه کاملاً باز است ، شیر به طور کامل از جریان خارج می شود. شیر گیت ولو دارای نام دیگری به نام شیر کشویی نیز می باشد. از شیر گیت ولو (gate vavle) در موقعیتهای کاملاً بسته یا کاملاً باز استفاده می شود.

بیشترین مورد استفاده شیر گیت ولو در سیستم های لوله کشی است. همچنین می توان عنوان کرد که از این نوع از شیر ها در صنایع پتروشیمی و یا نفت نیز استفاده های بسیاری می شود. شیر گیت ولو شیری است که در درجه اول برای بستن جریان های سیالات استفاده می شود.

شیر گیت ولو نباید در موقعیتی باز و بسته شده باشد. شیر دریچه ای که بخشی از آن باز شده است ، فرسایش ناشی از کالای داخل لوله را تسریع می کند و در یک بازه زمانی کوتاه صندلی دریچه را خراب می کند.

شیر گیت ولو (gate vavle) با دوام هستند و از چرخه عملکرد بسیار پیشرفته و خوبی برخوردار می باشند و قابل اطمینان هستند ، حتی پس از مدت ها استفاده غیرمستقیم قابلیت به طور ایمن بسته شدن را دارند. این ویژگی ها، شیر گیت ولو را به یک انتخاب عالی برای مصارف صنعتی تبدیل می کند.

تولید شیر گیت ولو

درپوش شیرآلات شیر گیت ولو از چدن ساخته شده و بنابراین در طی تعمیرات اساسی به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. ویژگی بارز شیر گیت ولو این است که سطح آب بندی بین بدنه و شیر به صورت مسطح است. سوپاپها و سطح ممکن است در کنار هم چسبانده یا موازی شوند.

شیر گیت ولو دارای مزیت ها و مضراتی می باشد:

شیر گیت ولو را برای تأسیسات زیرزمینی ، نوع مناسب دریچه را انتخاب کنید تا از هزینه های بالای تعویض جلوگیری کند. شیر گیت ولو برای سرویس کاملاً باز یا کاملاً بسته طراحی شده اند. آنها در خطوط لوله به عنوان شیرهای جدا کننده نصب می شوند و نباید از آنها به عنوان دریچه های کنترل یا تنظیم استفاده شود.

عملکرد شیرگیت ولو با انجام حرکت در جهت عقربه های ساعت جهت بستن (CTC) یا جهت عقربه های ساعت جهت باز کردن چرخش انجام می شود. هنگام کار کردن سوپاپ ، دروازه به سمت بالا یا پایین قطعه حرکت می کند. این نوع از شیر ها دارای مزیت بسته شدن بسیار عالی می باشند. می توان از این نوع شیر ها در دو روش مدارها استفاده کرد. در شیر گیت ولو افت فشار به صورت حداقل است.

از مضرات شیر گیت ولو می توان به این مورد اشاره کرد که شیر گیت ولو نمی تواند به سرعت باز و بسته شوند. برای فعال سازی شیر گیت ولو یا چرخ دستی کاملاً باز یا بسته ، باید شافت را به همان اندازه چرخش چرخاند. شیر گیت ولو یرای راه اندازی و نگهداری به فضای زیادی احتیاج دارد. در حالت کاملاً بسته ، حرکت آهسته اسلاید باعث سرعت بالای جریان می شود. به دلیل لرزش و برخورد ، سایش و تغییر شکل شیر های گیت ولو در سطوح رخ می دهد و سطح از اصطکاک آسیب می بیند. در سیستم هایی که دمای بالا به طور نامنظم تغییر می کند ، به دلیل بار در لوله در انتهای شیر ، نشتی در شیر گیت ولو رخ می دهد. در محل کار ، تعمیر و نگهداری شیر گیت ولو کاری دشوار است.


شیر گیت ولو


مواد ساخت شیر گیت ولو چه می باشد؟

شیر گیت ولو در انواع مختلفی از برنامه ها استفاده می شوند و ممکن است با مجموعه ای از موارد دیگر در تماس باشند. هنگام انتخاب شیر گیت ولو ، مواد مورد استفاده در ساخت شیر تصمیم گیری اساسی برای جلوگیری از خرابی زودرس دریچه یا تأخیر در سیستم را برای شما فراهم می آورد. برای انتخاب مواد شیر گیت ولو مناسب چندین معیار مهم وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:

 ترکیب قسمت ها در تماس با تمام قسمت هایی که در معرض خیس شده هستند

 درجه حرارت

 فشارهای عملیاتی

 اثربخشی پوشش روی مواد

 در دسترس بودن

 هزینه مواد

 سازگاری مواد با رسانه تزریقی

 چه مدت شیر های گیت ولو در معرض رسانه قرار خواهد گرفت

سازمان هایی وجود دارند که به تهیه و نگهداری استانداردهای شیر گیت ولو (gate vavle) و مواد در محیط های خاص اختصاص داده شده اند. دریچه های گیت در بسیاری از مواد مختلف موجود است.

استفاده از شیر گیت ولو

شیر های گیت ولو در کاربردهایی استفاده می شود که جریان کاملاً نامحدودی از سیال مورد نظر باشد. از آنجا که می توان شیر گیت را به شکاف کامل باز کرد ، از بین رفتن اصطکاک بسیار کمتری را به همراه دارد.

شیر گیت ولو برای تنظیم جریان مناسب نیستند زیرا چیدمان گیت اجازه می دهد تا شیر در حالت کاملاً بسته یا باز قرار بگیرد. به منظور افزایش استحکام ، برخی شیر ها دارای دیسک های دوقلوی هستند که می توانند به کمک فنر هنگام بسته شدن ، روی سطح فشرده شوند. در صورتی که شیر گیت ولو نیاز به تغییر جهت داشته باشد ، می توان از یک دریچه کامل زاویه دار استفاده کرد.

برای قطع و وصل کردن سیالات از ولو یا همان شیر استفاده می کنند. شیر کشویی یا همان شیر گیت ولو از قدیمی ترین مکانیسم ها برای قطع و وصل کردن سیال می باشد. شیر گیت ولو با توجه به دبی های مختلف جریان، دارای اندازه های مختلف می باشد. در گذشته های دور برای قطع و وصل کردن آب جویبار ها از شیر گیت ولو ابتدایی استفاده می کردند. به طوری که جریان آب را اغلب از داخل محفظه ای مستطیلی شکل رد می کردند. داخل این محفظه یک قطعه متحرک وجود داشت که به صورت کشویی عمل می کرد؛ یعنی هرگاه این قطعه متحرک در قسمت فوقانی محفظه قرار می گرفت باعث می شد سیال عبور کند. هر زمانی که این قطعه را رها می کردند باعث قطع شدن جریان جویبار می شد و آب عبوری دیگر نمیتوانست ادامه حرکت دهد. البته ناگفته نماند که این قطعه همیشه مستطیل شکل نبود بلکه به صورت کروی نیز مورد استفاده قرار می گرفت. دلیل استفاده از واژه دروازه (Gate) در این نوع شیرها، مجهز بودن این شیرها به صفحه دیسک، در مسیر جریان می باشد. در شیر گیت ولو هرگاه دیسک در مسیر جریان قرار بگیرد و در وضعیت ON باشد باعث انسداد جریان سیال عبوری می شود و هنگامی که شیر گیت را در وضعیت OFF قرار دهیم باعث می شود دیسک از مسیر جریان خارج شده و سیال به جریان می افتد.

تاریخچه

همانطور که اشاره شد از مکانیسم شیر گیت ولو در گذشته نیز مورد استفاده قرار می گرفت. البته از این مکانیسم اغلب در کشاورزی و آبیاری زمین های کشاورزی استفاده می شد؛ زیرا این مکانیسم یکی از کاربردی ترین و کم هزینه ترین تکنولوژی ها برای استفاده بهینه آب در کشاورزی بوده است. البته تکنولوژی آن دوره در شیر گیت ولو، بسیار ابتدایی بود که با صنعتی شدن و پیشرفت تکنولوژی باعث شد شیر گیت ولو نیز به روز شود.این نوع شیر امروزه در سد سازی و انتقال آب در اندازه های بسیار غول پیکر مورد استفاده قرار می گیرد.


شیر گیت ولو


مزایای شیر گیت ولو

با توجه به این که این نوع شیر از قدیم مورد استفاده صنایع مختلف بود حال می خواهیم دلایل ترجیح شیر گیت ولو را نسبت به دیگر شیرها شرح بدهیم:

1. از مزایای شیرگیت ولو می توان به دو طرفه بودن آن اشاره کرد؛ یعنی می تواند جریان عبوری را از دو سمت قطع و وصل کند و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد.

2. مزیت بعدی آن استفاده آسان، از شیر می باشد؛ یعنی تکنولوژی که در شیر گیت ولو استفاده شده بسیار ساده می باشد. به همین دلیل امروزه نیز کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز دارد و نقش مهمی در انتقال مواد پتروشیمی و نفتی ایفا می کند. البته در ادامه به صورت گسترده به این مهم خواهیم پرداخت.

3. از مزایای بعدی می توان به طول عمر بالای این شیرها اشاره کرد؛ یعنی هر چقدر این شیر در تماس با سیال باشد، به دلیل فرسایش ناچیزی که دارد، می تواند مدت مدیدی مورد استفاده قرار بگیرد. البته ناگفته نماند که انتخاب جنس مناسب، نسبت به نوع سیال بسیار مهم می باشد. چون اگر در این مورد سهل انگاری اتفاق بیافتد باعث می شود شیر، عمر مفید کمتری داشته باشد که از این حیث صرفه اقتصادی ندارد.

4. نصب آسان یکی دیگر از مزیت های شیر می باشد؛ و با کمی تجربه میتواند خود فرد استفاده کننده، آن را نصب کند و برای نصب شیر هزینه اضافی متقبل نشود.

محصولات مرتبط

مقالات مرتبط

تیوپ استنلس استیل, لوله بدون درز, لوله استنلس استیل, شیر گیت ولو, شیر گلوب ولو, شیر پروانه ای فولادی, شیر خودکارفولادی, شیر بال ولو, شیر کنترل ولو, شیر نیدل ولو, شیر اطمینان فولادی, فلنج گلودار فولادی, فلنج اسلیپون فولادی, اتصالات لب جوش فولادی, اتصالات دنده فولادی, اتصالات ساکت فولادی,