پارس سازه انرژی البرز
شما اینجا هستید

شیر کنترل ولو

شیر کنترل ولو

شیرهای کنترل ولو در جهت عدم استفاده از عملکرد دستی ( اپراتور دستی در جهت باز و بسته کردن شیر موجود نیست) و همچنین کنترل میزان باز و و بسته بودن شیر ها استفاده می شود.

بطور کلی شیرهای کنترل ولو به سه دسته اصولی تقسیم می گردند.

1) شیرهای کنترل ولو با عملکرد پنوماتیک

2) شیرهای کنترل ولو با عملکرد هیدرولیک

3) شیرهای کنترلی برقی

نوع اتصال و متریال و انواع مختلف آن بسته به مکان مورد استفاده و نوع سیال مشابه سیستم دستی می باشد.

درباره شیر کنترل ولو چه می دانید؟

آب منبع کمیابی است که ما باید از آن محافظت کنیم. ما باید برای نسل های بعدی و جمعیت رو به رشد آب تأمین کنیم. شیر کنترل ولو می توانند بدون در نظر گرفتن تغییر در شبکه تأمین ، با کاهش فشار ، جریان یا سطح معینی ، به کاهش اسراف آب کمک کرده و در مدیریت کارآمد آبرسانی کمک کنند.

شیر کنترل ولو وسیله ای است که قادر به تعدیل جریان مایعات در درجات مختلف است. اتصالات شیر کنترل ولو برای کاهش سرعت جریان واقعی در یک بخش مشخص از یک مدار پنوماتیک استفاده می شود. این امر به منظور کاهش سرعت محرک سیستم است. در حالی که یک دریچه سوزنی جریان را از دو جهت کنترل می کند ، از شیر کنترل ولو جریان برای هدایت جریان سیستم تنها در یک جهت استفاده می شود. به این ترتیب جریان آزاد گاز یا مایع در جهت مخالف مجاز هستند. یکی از مهمترین عواملی که باید هنگام انتخاب شیر کنترل ولو برای یک برنامه خاص سیستم ، مورد توجه قرار بگیرید ، الزامات شیر کنترل ولو است. شیرهای کنترل ولو دریچه هایی هستند که با هدف کنترل شرایط خاص از جمله جریان ، رسانه ، فشار ، دما و سطح مایع کار می کنند.

شیر کنترل ولو چگونه کار می کنند :

شیر کنترل ولو با باز کردن یا بستن معابر داخلی ، جریان مایعات یا گاز را تنظیم می کنند. آنها بخشی از حلقه کنترل را تشکیل می دهند که برای کنترل یک فرآیند استفاده می شود. شیر های کنترل ولو به دستورالعمل های کنترل کننده پاسخ می دهند و دریچه های داخلی را بر این اساس تنظیم می کنند.


شیر کنترل ولو


یک شیر کنترل ولو مقدار میزان عبور از خود را تغییر می دهد. شیر کنترل ولو از سه مؤلفه اصلی تشکیل شده است ، شیر ، محرک و کنترلر. شیر کنترل ولو می تواند یکی از دو نوع اساسی باشد.

چگونه شیر کنترل ولو می توانند کمک کنند:

از شیر های کنترل ولو برای بدست آوردن فشار کارآمد و مدیریت جریان استفاده می شود که منجر به:

• کاهش تلفات آب از طریق نشت

• کاهش خطر انفجار چکش آب و لوله

• اختلال در مصرف کنندگان

• خطر آلودگی به حداقل می رسد

• آب های شرکت را به صورت مناسب مصرف می کند

شیر کنترل ولو چیست؟

یک شیر کنترل ولو به طور معمول تنها یک دستگاه در سیستم است که یک پارامتر را تحت تأثیر یک فرآیند کنترل می کند. چهار پارامتر اصلی و چند پارامتر جزئی وجود دارد. چهار پارامتر اصلی شیر کنترل ولو عبارتند از: جریان ، سطح ، فشار و دما. این چهار پارامتر 95٪ پارامترهای کنترل در هر کارخانه فرآیند را تشکیل می دهند.

انواع مختلف شیرهای کنترلی:

شیر کنترل ولو در انواع مختلفی از تنظیمات مختلف وجود دارد و همانطور که خاطرنشان شد ، می توانند انواع مختلفی از محرک ها را داشته باشند. متداول ترین نوع بدن شیر کنترل ولو نوع "گلوب" است. شیر کنترل ولو دستگاههایی هستند که دارای قدرت هستند و برای تغییر خودکار جریان سیال یا فشار سرعت در یک سیستم فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند. شیر کنترل ولو از یک محرک نصب شده بر روی یک شیر تشکیل شده است.

اندازه مناسب شیر کنترل ولو از مهمترین فاکتورهای مهم انتخاب ای شیر است. شیر کنترل ولو که خیلی کوچک باشد ، قادر به ارائه مطلوب نخواهد بود ظرفیت در شرایط بار اوج ، در حالی که ممکن است دریچه ای خیلی بزرگ باشد از کنترل فاصله بگیرید.

شیر کنترل ولو اتصالات ویژه ای هستند که برای استفاده در سیستم های پیشرفته هیدرولیکی و پنوماتیک طراحی شده اند. این دریچه ها شامل نرده های ابزار ساده به همراه مجموعه پیچیده ای از حلقه بسته سوپاپ های الکترو هیدرولیکی هستند که به صورت تخصصی طراحی شده اند تا بتوانند با تغییرات مختلف در دمای سیستم و فشار سیستم تنظیم شوند.

شیر کنترل ولو برای واکنشهای شیمیایی:

از آنجا که استفاده از مواد شیمیایی به ویژه مواد خطرناک چنین فرآیند دقیقی است ، شیر کنترل ولو اغلب باید با استانداردهای دقیق عمل کند. آنها به طور کلی به صورت الکترونیکی ، هیدرولیکی ، پنوماتیک و حتی در بعضی موارد به صورت دستی توسط اپراتورهای آموزش دیده کنترل می شوند. دریچه های شیر کنترل ولو برای اضافه کردن یک دوز کنترل شده از مواد شیمیایی به مجموعه دیگری در سطوح مشخص و تحت شرایط خاص استفاده می شوند.

در بسیاری از کاربردهای پردازش شیمیایی ، شیر کنترل ولو باید در محیطهای بسیار سخت کار کنند. دریچه های شیر کنترل ولو برای رسیدگی به شرایط اسیدی ، فاسد ، ساینده و سایر موارد خطرناک طراحی شده اند. همچنین ضروری است که این شیرآلات به خوبی ساخته شده و مطابق آنچه در نظر گرفته شده باشد. به منظور اطمینان از یک روند عملیاتی و جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات اطراف شیر کنترل ولو در اثر نشت ، و از همه مهمتر ، نگه داشتن محیط های خطرناک در داخل سیستم و حفظ امنیت پرسنل ، ضروری باشد. در مورد شیر کنترل ولو می توان گفت که می تواند نویز را به حداقل برساند.

انتخاب شیر کنترل ولو همیشه یک جنبه مهم در طراحی و نگهداری تجهیزات خواهد بود. مهندسان وظیفه انتخاب دریچه های کنترل یا تنظیم کننده می توانند با درک قابلیت ها و ویژگی های هر دو شیر کنترل و تنظیم کننده ها ، بتوانند با یک راه حل بهینه در ذهن خود شروع کنند یا کارایی را برای برنامه های کنترل فشار خود کاهش دهند.

شیر کنترل ولو اگر به درستی انتخاب شود می تواند صرفه جویی قابل توجهی در اندازه گیری و همچنین افزایش در دسترس بودن فرآیند ، کاهش تنوع فرآیند و کاهش هزینه های نگهداری را فراهم کند. از این رو باید به اندازه دقیق به شیرهای کنترل ولو سیستم توجه شود.

فرآیند اندازه گیری شیر کنترل ولو است که در آن با ویژگی های عملکرد دریچه مطابقت دارد. این یک شیر کنترل از اندازه و نوع مناسب تولید می کند که به بهترین نحو نیازهای مدیریت جریان در سیستم فرآیند را برآورده می کند. هر تلاشی باید انجام شود تا اندازه و دقت شیر های کنترل ولو اندازه گیری شود و یک شیر کنترل برای برنامه موردنیاز انتخاب شود.

شیر کنترل ولو توسط نیرو های مختلفی تحریک می شود. نیرو های هیدرولیکی، مکانیکی، پنوماتیکی، برقی و... از منابع نیروی تحریک کننده شیر ها هستند.


شیر کنترل ولو


شیر کنترل ولو وظایف متنوعی می تواند داشته باشد. یکی از مهم ترین وظایف این وسیله، کنترل قطع و وصل بودن جریان سیالات می باشد. قطع و وصل کردن به موقع جریانات، کمک بسیار زیادی به صنعت کاران می کند. کنترل مواد عبوری وظیفه مهم شیر کنترل ولو است. شیر کنترل ولو، باید از رفت گاز ها و نیز برگشت سیالات جلوگیری کند. علاوه بر این موضوع مقدار موارد عبوری نیز مهم است. یعنی در مواردی میزان مایعات رفتی و نیز گاز های برگشتی بر اساس فاکتور هایی انتخاب می شود. شیر کنترل ولو بر اساس این فاکتور ها، به میزانی مشخص سیالات را عبور می دهد. ثبات فشار مواد سیال عبوری در لوله ها بسیار مهم است. شیر کنترل ولو وظیفه تنظیم فشار مایعات و نیز گاز ها را برعهده میگیرد. تمامی این وظایف در جهت نزدیک کردن شرایط انتقال سیال به شرایطی مطلوب و مدنظر ما می باشند.شیر کنترل ولو انواع مختلفی دارد. پروانه ای و کروی دو مدل پر کاربرد شیر کنترل ولو می باشند.

قسمت های شیر های کنترلی ولو

شیر کنترل ولو دارای چند قسمت اصلی است. اولین قسمت بدنه است. بدنه قسمتی از شیر کنترل ولو است، که با چشم می بینیم. در این قسمت تمامی مواد از جمله مایعات و گاز از آن عبور می کنند. پس در نتیجه اکثر فرآیند های کنترلی از جمله فشار مواد و کنترل خروجی و عبوری ها در بدنه انجام می شوند. بدنه از دو قسمت Disc و ساقه ساخته شده است.

دومین قسمت و یکی از مهم ترین بخش های یک شیر کنترل ولو، محرک آن می باشد. محرک شیر کنترل ولو، قسمتی از شیر است که نیروی های محرکه را به مکانیکی تبدیل می کند. این نیروی مکانیکی در باز و بسته کردن ولو استفاده می شود. نیروی محرکه بسته به شرایط آب و هوایی و دما انتخاب می شود. نیروی هیدرولیکی به عنوان نیروی محرکه در شرایطی که درصد یخ زدگی سیال پایین باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. فرمان های برقی به دلیل هزینه های جانبی بالا و پیچیدگی در استفاده، عموما کم مورد استفاده قرار می گیرند. نیروی پنوماتیکی متداول ترین و مناسب ترین گزینه برای استفاده می باشند.

محصولات مرتبط

مقالات مرتبط

تیوپ استنلس استیل, لوله بدون درز, لوله استنلس استیل, شیر گیت ولو, شیر گلوب ولو, شیر پروانه ای فولادی, شیر خودکارفولادی, شیر بال ولو, شیر کنترل ولو, شیر نیدل ولو, شیر اطمینان فولادی, فلنج گلودار فولادی, فلنج اسلیپون فولادی, اتصالات لب جوش فولادی, اتصالات دنده فولادی, اتصالات ساکت فولادی,